vineri, 16 iulie 2010

Baterii LiFePo4




Bateriile bicicletei sunt de tipul bateriilor pe baza de plumb, capsulate, ce se gasesc in sursele de backup (UPS) si sunt amplasate intr-o cutie de plastic intre axul pe care este fixata saua si roata din spate.
Dupa cum se vede din imagini bateriile sunt asezate una peste alta si sunt legate in serie; capacitatea bateriilor este de 14 AH iar tensiunea este de 36 V. Tot pachetul de baterii cintareste in jur de 14.5 Kg. Cutia se fixeaza foarte bine in spatiul dintre sa si roata din spate. Cu aceste baterii incarcate timp de 10 ore am reusit sa parcurg in jur de 45 km; o singura data am reusit sa merg 52 km.
In incercarea de a imbunatati performanta bateriilor am inceput sa caut pe internet furnizori si vinzatori de baterii. Concluzia a fost ca tehnologia bateriilor cu plumb nu poate oferi mai mult.
Bateriile cu plumb sunt foarte grele si orice incercare de a pune mai multe baterii pe bicicleta inseamna o greutate mai mare care solicita cadrul bicicletei si mareste consumul de curent la pornirea de pe loc.
Asa ca am aflat ca exista si alte tipuri de baterii: Litiu ion, Litiu polimer, Nichel-cadmiu, Nichel - Mangan si o noua tehnologie pe litiu numita Litiu-fier-fosfor (LiFePo4).

Initial m-am gindit ca tehnologia Li-polimer care este pe piata de cel putin 10 ani ar fi o solutie; problema cu bateriile Li-polimer este ca sunt putin periculoase in sensul ca se pot incalzi excesiv la un consum mare. Explicatii despre baterii pe baza de litiu se gasesc aici; concluzia este ca bateriile Litiu-polimer sunt foarte bune pentru dispozitive cu consum redus cum ar fi telefoanele mobile si laptop-urile. Ideea este ca pentru bicicletele electrice bateriile trebuie asociate in circuite serie - paralel pentru obtinerea tensiunii si capacitatii adecvate.
Din aproape in aproape am descoperit bateriile LiFePo4; am inceput sa caut informatii despre ele, am gasit vinzatori si am reusit sa achizitionez o baterie de 36V 12AH. Achizitia am facut-o de pe siteu-ul de licitatii Ebay unde se gasesc o multime de vinzatori de componente pentru biciclete electrice; in plus ofera avantajul transportului asigurat. Din incercarile mele pe la diversi furnizori - mai ales din China - transportul era destul de scump pentru ca ei trimit cu posta rapida; exemplu: pentru o baterie de 36 V 20 AH in greutate de 10 kg in valoare de 240 $ transportul este de 200$; in varianta Ebay transportul este undeva la 120$ plus ca se pot achizitiona baterii la preturi mai mici.

In poza de mai jos se poate face o comparatie intre cele doua tipuri de baterii:



Diferenta de greutate de 9 kg se simte foarte bine la plecarile de pe loc; la prima incarcare am reusit sa merg 43 km; problema a fost ca dupa acesti 43 km s-a oprit definitiv si a trebuit sa pedalez pe o distanta de 6 km pina acasa.
Viteza maxima atinsa a fost de 31 km/h iar viteza curenta de in jur de 23-25 km/h; mai repede nu reusesc sa merg pentru ca intervin o multime de probleme: borduri, caini, pietoni, masini, etc.

Un comentariu:

  1. cat cantareste bateria LiFe Po4 pe care o ai , si cat te-a tinut ? Am inteles ca daca nu ai un incarcator performant la ea ,nu te tine prea mult, desi ei estimeaza la 1000-2000 cicluri durata ei de viata. Care-i realitatea de fapt ?
    Te itnreb deoarece vreau sa imi transform si eu bicicleta intr-una electrica.

    RăspundeţiȘtergere